Panie Prezesie, w tym roku firma S&A Spółka Akcyjna obchodzi 25 lecie, jaka jest historia firmy, jakie były początki firmy jubilerskiej?
- W 1992 roku ukończywszy gdańską szkołę jubilerską, otworzyłem własny warsztat, później zdobyłem uprawnienia mistrzowskie i tak powstał zakład jubilerski, który przekształciłem w firmę. Dziś jesteśmy spółką akcyjną. To dowodzi, że w tej części Europy są duże możliwości, wiele można na tym rynku zdziałać. Jednak obserwując to, co się dzieje, uważam że konsolidacja firm, wspólne działania i wspólna promocja stają się nieodzowne. Na przykład w tej chwili w branży jubilersko-bursztynniczej jest tak, że prawie każdy zakład produkcyjny ma swoją odlewnię metali, która pracuje kilka razy w tygodniu. Jeśli powstałaby skonsolidowana grupa, gdzie jedna z firm specjalizowałaby się w odlewach, druga w powłokach galwanicznych i tak dalej, to producenci korzystaliby z usług wspólnych. Jest kwestią czasu, że firmy dojrzeją do konsolidacji i specjalizacji, które są przyszłością rozwoju polskiego jubilerstwa. Łącząc siły – a do tego dodajmy nasz znakomity polski design - jako branża mamy duże szanse pozostać na stałe na mapie jubilerstwa w Europie.
Fot. Bursztynowa Korona zaprojektowana dla Konkursu Miss Polonia przez S&A Jewellery Design, 2016r. Projektant Korony Cyprian Chorociej ze Studia Projektowego S&A.
S&A jest w 70% eksporterem, na jakich rynkach firma posiada sieć sklepów jubilerskich?
- Głównie mamy sieć sklepów w Chinach, stawiamy na rozwój w basenie Morza Bałtyckiego oraz miejscach, które zwiedzają turyści w Europie; Praga, Wiedeń, Monachium czy Kolonia - tu otworzyliśmy ostatni sklep bardzo blisko katedry Kolońskiej.
Czy firma korzysta z dofinansowań?
- Oczywiście, jak najbardziej, jakiś czas temu wymieniliśmy m.in. linię odlewniczą. W tej chwili jesteśmy w trakcie budowy nowego zakładu produkcyjnego i wdrożenia systemu ERP. Korzystamy z krajowego Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój i z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.
Co by Pan powiedział firmom, które zaczynają działać w jubilerstwie, na co mają położyć nacisk?
- Wiele czynników składa się na sukces: intuicja, trochę szczęścia i konsekwencja w tym, co się robi. My raczej nie możemy narzekać; ubiegły rok był bardzo dobry dla firmy, a początek tego roku zaskoczył nas pozytywnie. Klienci na tegorocznych targach Amberif, można powiedzieć, że prawie „poobrażali” się na S&A, bo po dwóch dniach targów zamówienia przyjmujemy już na lipiec [rozmowa odbyła sie podczas targów AMBERIF 2018] . Będziemy się wspierać kooperacją; nie stronimy od tego, bo uważamy, że jeśli my mamy pracę, to możemy się nią podzielić.
- Co przyciąga klientów do S&A?
- Myślę, że są trzy główne aspekty. Pierwszym jest obsługa klienta, który jest dla nas najważniejszy. Klient musi czuć, że ktoś się nim opiekuje, działamy szybko i w standardzie europejskim. Kolejny element to jakość, i związana z nią gwarancja trwałości produktów. Trzecim elementem jest wzornictwo. Dodam, że bardzo dużo osób z branży przewinęło się przez dział projektowy S&A. Z dumą opowiadam jak Daria Jankowiak, Krzysztof Bondaruk czy Ireneusz Glaza stawiali pierwsze kroki w S&A. Cieszę się, że ludzie, którzy przeszli przez produkcję S&A mają swój niepowtarzalny unikatowy styl oraz odnoszą sukcesy na rynku jubilerskim.
Jakie są plany na przyszłość firmy S&A Spółka Akcyjna, powiedzmy na następne 25 lat?
- Powiedziałbym, że na najbliższe 10 lat - to przede wszystkim konsekwentne rozwijanie firmy i budowanie rozpoznawalności marki S&A jewellery design na świecie. A na całe ćwierćwiecze - to powiększenie liczby sklepów pod brandem S&A oraz wejście do kilku ważnych sieci sklepów w Europie z „miasteczkami jubilerskimi” ze specjalnie dedykowaną dla nich biżuterią S&A.
Kolekcja ROYAL, Kolia QULE oraz spinki ELIPSE - prezenty dla Księżnej Kate i Księcia Williama wykonane i zaprojektowane w Studiu Projektowym S&A.
Złoty Medal, Mercurius Gedanensis 2018 w Kategorii Mistrzostwo Jubilerskie za bransoletę MAAMU autorstwa Cypriana Chorocieja ze Studia Projektowego S&A.
TREND EXHIBITOR DLA S&A (2017r.), Międzynarodowe wyróżnienie za konsekwencję w kreowaniu trendów, innowacyjne i doskonałe wzornictwo. Statuetkę przyznaje niezależna komisja - TRENDVISION Jewellery+ Forecasting oraz TRENDBOOK 2018+.
Kolekcja ARMENA
Kolekcja MIRT
Kolekcja DRAGONFLY
Kolekcja SATURN
Życzę dalszych sukcesów.
Dziękuję za rozmowę,
Barbara Cieślak