Kiedy w roku 2004 zacząłem pracę jako wykładowca i prowadzący ćwiczenia warsztatowe i projektowania biżuterii w Szkole Wyższej Rzemiosł Artystycznych i Zarządzania we Wrocławiu odczułem na własnej skórze brak takiego całościowego podręcznika, w którym byłaby mowa poza materiałoznawstwem, probiernictwem, technikami złotniczymi także o procesach technologicznych z dokładnym ich opisaniem. Bardzo pomocne byłoby przy projektowaniu także powiązanie przemyśleń o formie przedmiotu z tymi procesami technologicznymi i uwzględnienie możliwości jakimi dysponuje projektant.
Przygotowując się do zajęć miałem okazję opracować takie ćwiczenia, które pomagały studentom w szybkim zdobywaniu nowych doświadczeń. To samo zauważyłem prowadząc kursy. Najpotrzebniejsze informacje i pokazy, ćwiczenia pozwalające szybko opanować najpotrzebniejsze operacje i jak najszybsze przejście do realizacji własnych pomysłów oczywiście po opracowaniu projektu.
Taka szybka ścieżka zmusza do rozwiązywania wielu problemów, zdobywania wiedzy teoretycznej i zbierania doświadczeń praktycznych przy wykonywaniu wielu różnych własnych propozycji. Nie tracą oni czasu na rozwiązywanie problemów technicznych, mogą skupić się na formie i treści, bez uciekania się do hochsztaplerskich szokujących sztuczek, których celem głównym jest zamaskowanie braku podstawowych umiejętności.
Naprawdę dużą satysfakcję daje widok błyszczących oczu osoby oglądającej pierwszy własnoręcznie wykonany przedmiot po kilkunastu godzinach zajęć, która wcześniej nie widziała pilnika i nie wiedziała co to takiego lutowanie.
Główny cel to pomoc właśnie takim ludziom pragnącym robić piękne przedmioty z metalu. Pomoc polegająca na tym, aby nie tracili oni czasu na niepotrzebne ciągłe odkrywanie przysłowiowej Ameryki przy wykonywaniu najprostszych czynności. Pomoc polegająca na przekazaniu informacji, których nie ma w żadnych książkach, a które często uważane są za tajemnice mistrzów, gdy tymczasem są one tylko najprostszym sposobem wykonania czegoś najszybciej i najlepiej. Właśnie dlatego napisałem tę książkę .
Książka Andrzeja Bandkowskiego "Biżuteria artystyczna-kurs wytwarzania", podręcznik do nauki złotnictwa, to 459 stron, 622 kolorowe ilustracje, 121 rysunków, w tym:
- PRACOWNIA I NARZĘDZIA,
- MATERIAŁOZNAWSTWO ZŁOTNICZE,
- OBRÓBKA METALI SZLACHETNYCH,
- TECHNIKI ZŁOTNICZE,
- PROCESY TECHNOLOGICZNE DOKŁADNIE OPISANE NA PRZYKŁADACH.
Fot. Książka Andrzeja Bandkowskiego "Biżuteria artystyczna-kurs wytwarzania", s. 27.
Fot. Książka Andrzeja Bandkowskiego "Biżuteria artystyczna-kurs wytwarzania", s. 51.
Fot. Książka Andrzeja Bandkowskiego "Biżuteria artystyczna-kurs wytwarzania", s. 52.
Fot. Książka Andrzeja Bandkowskiego "Biżuteria artystyczna-kurs wytwarzania", s. 59.
W jaki sposób można nabyć książkę?
1. Książkę można zamówić i odebrać w wydawnictwie, po wcześniejszym kontakcie telefonicznym (płatność gotówką lub przedpłata na rachunek bankowy)
2. Wysyłka pocztowa polecona na wskazany adres po wcześniejszej przedpłacie na rachunek bankowy wydawnictwa.
Adres wydawnictwa: BAS Pracownia Autorska Andrzej Bandkowski
ul. Księcia Witolda 47/22; 50-202 Wrocław
tel./fax 71-321-52-68 tel. kom. 601 79 99 36
e-mail: a.bandkowski@o2.pl www.bandkowski.art.pl
konto: 37 1090 2398 0000 0001 0072 6238
Cena 1 egz. : 240 zł (koszt wysyłki pokrywa wydawca)
O autorze:
Andrzej Bandkowski, urodzony 22 listopada 1942 w Toruniu. Studiował w latach 1965-1971 w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu na Wydziale Architektury Wnętrz, specjalizacja – projektowanie wnętrz i sprzętu. Dyplom uzyskał w kwietniu 1971. Zajmuje się projektowaniem i wykonywaniem unikatowej biżuterii. Realizuje także własne projekty przedmiotów użytkowych: insygnia rektorskie, przedmioty sakralne, małe formy rzeźbiarskie, medale, nagrody, upominki. Prace w zbiorach prywatnych i w zbiorach Muzeum Miedzi w Legnicy, Muzeum w Gliwicach i Muzeum Sztuki Złotniczej w Kazimierzu Dolnym. Udział w kilkudziesięciu wystawach biżuterii artystycznej w kraju i za granicą. Członek Związku Polskich Artystów Plastyków od 1972 roku. Członek Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych od 1992 roku. Jako student w latach 1968-1971 asystent wolontariusz w PWSSP. W latach 2004-2010 wykładowca i prowadzący ćwiczenia z projektowania biżuterii, materiałoznawstwa, technik i technologii złotniczych w Szkole Wyższej Rzemiosł Artystycznych i Zarządzania we Wrocławiu.
Źródło: www.ksiazka-kurs-zlotniczy.pl