25 lat dla projektu to chyba bardzo długi okres czasu?
Wiele się przez te lata wydarzyło. Całemu gronu współpracujących osób, branżowych stowarzyszeń i organizacji udało się stworzyć wyjątkową imprezę, na którą co roku przyjeżdżają miłośnicy bursztynu i biżuterii z całego świata. Trzonem AMBERIFU są oczywiście działania handlowe, ale od początku kładziemy nacisk na atrakcyjny program, który tworzą m.in. seminaria naukowe, konkursy wzornicze Amberif Design Award i Mercurius Gedanensis, wystawy współczesnej sztuki złotniczej oraz pokaz mody AMBER LOOK. Dzięki tej swoistej wartości dodanej targi są interesujące dla szerszego grona odbiorców, których obecność i aktywność powoduje, że targi stają się forum nie tylko wymiany handlowej, ale i forum wymiany bieżących informacji. Tak duże doroczne spotkanie to także okazja do oceny aktualnego stanu branży złotniczo-bursztynniczej. Obserwacja oraz analiza zdarzeń i nurtów pozwalają sformułować wnioski na przyszłość. Także nam organizatorom, byśmy wiedzieli jak przygotować kolejną, jeszcze lepszą edycję…
… i jeszcze efektywniej wspierać producentów.
Niezmiennie od 25 lat robimy wszystko, by stworzyć możliwie najlepsze warunki do spotkania branży: by właśnie tutaj wystawcy chcieli pokazać swoje najnowsze kolekcje, a kupcy chcieli przemierzyć nierzadko pół świata, by je zobaczyć, ale przede wszystkim po to, by się spotkać. Bo istotą targów jest właśnie spotkanie – bez interesujących rozmów, bez rodzących się między ludźmi pozytywnych emocji nie da się nawiązać prawdziwych relacji: ani handlowych, ani osobistych. Biżuteria jest specyficznym towarem: tu naprawdę jest ważny kontakt z autorem – nie tyko po to, by dowiedzieć się czegoś więcej o przedmiocie, ale przede wszystkim po to, by móc przekazać emocje i zbudować tak ważne w tej branży zaufanie.
Jaki był Amberif 25 lat temu, a jaki jest dziś?
Kiedy zaczynaliśmy, „sektor bursztynowy” był zaledwie dodatkiem do targów mody. Pamiętajmy, że były to czasy transformacji w Polsce i tylko nieliczne firmy bursztynnicze miały kontakty z zagranicznymi odbiorcami, pozostali byli ich podwykonawcami lub produkowali na rynek wewnętrzny. Poza tym działalność była determinowana limitami, przydziałami i innymi ograniczeniami systemowymi.
Dzięki możliwości pokazania swojej oferty szerokiemu gronu odbiorców, jakie dał bursztynnikom AMBERIF, wiele firm rozwinęło skrzydła. Spotkania na targach były inspiracją m.in. do konsolidacji środowiska i stworzenia organizacji zrzeszających miłośników bursztynu, które podejmują wiele ciekawych inicjatyw i realizują ważne z punktu widzenia branży projekty promujące bursztyn.
Dzisiaj najważniejszym wydaje się wypracowanie dobrych perspektyw: stery przejmuje już drugie pokolenie bursztynników – dobrze wykształcone, świadome celów i wyposażone w nowoczesne narzędzia do ich osiągnięcia. To było bardzo interesujące ćwierćwiecze – nie tylko dla Amberifu, ale i dla całej branży bursztynniczej.
Jak zatem wyglądać będzie kolejne ćwierćwiecze?
Jeżeli kupcy przyjeżdżali po bursztyn na wybrzeże Bałtyku przed tysiącami lat, to zakładam, że i za tysiące też będą tu przyjeżdżać. Do nas należy badanie bursztynu i popularyzowanie wiedzy o jego własnościach, kształcenie kolejnych pokoleń bursztynników, złotników, gemmologów i projektantów z nadzieją, że pięknie zaprojektowany i wykonany przedmiot zawsze będzie towarzyszył ludziom ciesząc ich oko i chroniąc przed pustką wirtualnych przestrzeni.
AMBERIF 2018 | www.amberif.pl
Termin: 21-23 marca, 10.00-18.00 | 24 marca, 10.00-16.00
Miejsce: AMBEREXPO Centrum Wystawienniczo-Kongresowe, ul. Żaglowa 11, Gdańsk
Organizator: Międzynarodowe Targi Gdańskie SA
Dyrektor projektu: Ewa Rachoń | ewa.rachon@mtgsa.com.pl | t. 58 55 49 134
PATRONI HONOROWI:
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Wojewoda Pomorski, Marszałek Województwa Pomorskiego, Prezydent Miasta Gdańska
PARTNERZY:
Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników, Pomorska Izba Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Stowarzyszenie Rzeczoznawców Jubilerskich, Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych, Krajowa Izba Gospodarcza Bursztynu, Polskie Towarzystwo Galwanotechniczne, Polskie Towarzystwo Gemmologiczne, KGHM Polska Miedź S.A.
Źródło:
INFORMACJA PRASOWA
AMBERIF 2018
25. Międzynarodowe Targi Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich
Gdańsk, AMBEREXPO, 21-24 marca 2018