Doprowadziła mnie już w kilka zaskakujących miejsc, jak i punktów w życiu. Kilka miesięcy temu znalazłam się sama w lesie deszczowym w Australii, stałam pod wodospadem wewnątrz dżungli i nie mogłam uwierzyć, jak moje życie się potoczyło, że znalazłam się w tak surrealistycznym miejscu. I to wszystko naprawdę za sprawą ścieżki jubilerskiej, na którą weszłam 8 lat temu.
Zwykle drastyczne zmiany w kierunku życiowym dzieją się, kiedy coś się kończy, coś się psuje, coś nam grozi. Ja w wyniku wykrycia licznych guzów i podejrzenia nowotworu trafiłam do szpitala i przez komplikacje operacyjne straciłam zdolność mówienia. To zmusiło mnie do zwolnienia w życiu, przeewaluowania go i postawienia na to, co zawsze chciałam robić. Kiedy wybierałam kierunek studiów, jubilerstwo wydawało mi się być dostępne tylko dla osób, u których ktoś z rodziny był w tej branży – „nie dla zwykłych ludzi”, więc skończyłam architekturę krajobrazu. Ale w trakcie rehabilitacji i procesu regeneracji mojego głosu, uparłam się na zdobycie tej wiedzy samodzielnie.
Moją siłą jest ponoć niestandardowość myślenia. Moje prace były wystawiane w listopadzie w Precious Gallery podczas Bijorhca Paris 2018. Wtedy podeszła do mnie dyrektorka Ecole Boulle (college jubilerski w Paryżu) i zapytała, czy zechciałabym kiedyś u nich zagościć i opowiedzieć jej studentom o tym, co mnie inspiruje w pracy.To był wielki komplement.
Odpowiedzią na to, co mnie inspiruje, jest jakaś historia, którą chcę opowiedzieć w każdej mojej pracy. Czasem te historie są krótkie, czasem są to całe baśnie, zwykle jest w nich wątek zastanowienia się nad sensem życia i przemijania. Zawsze te historie są słodko-gorzkie, piękno zawsze ma swoją cenę, albo coś jest piękne właśnie przez cenę, jaką musiało ponieść. Styl, w którym pracuję określam jako „nowa Secesja” albo „New Art Nouveau”, jego częstym motywem są owady, które stały się moim znakiem rozpoznawalnym. Podejmuję się tylko prac, które mnie bawią w jakiś sposób i których skończenie daje mi poczucie sensu tego, co robię.
Wyspecjalizowałam się w technice glinek metali, ale nie pracuję tylko w niej. Ponieważ wchodziłam na rewir jubilerstwa samodzielnie, eksplorowałam wiele możliwości, których nadal używam jako środka wyrazu w moich pracach: galwanizacji, emaliowania, tradycyjnych technik jubilerskich opartych oczywiście na lutowaniu, pracy piłką włosową, osadzaniu kamieni, pracy techniką wosku traconego, keum-boo, żywicy UV, itd.
Jeśli ktoś dobrnął do tego momentu czytając, pewnie się zastanawia o co chodzi z tym lasem deszczowym w Australii. Dwa lata temu skontaktowała się ze mną dyrektorką Sydney Art School, która obserwowała moją twórczość przez internet. Zapytała, czy nie chciałabym przyjechać do nich i gościnnie uczyć. Tym bardziej niezwykła to była podróż, bo poprzedzona zaproszeniem do Chin na wystawę biżuterii w Muzeum Narodowym Guizhou „Piękno Zatrzymane w Czasie”, gdzie m.in. wystawiane były moje szachy ze srebra i gdzie malowałam „Historię Bursztynu” na ścianie. Więc wyruszyłam z radością w podróż. Bo tym, co mnie nakręca w życiu to możliwość tworzenia, uczenia się, odkrywanie nieznanego i poznawanie serdecznych, szczerych ludzi. Nigdy nie są to pieniądze, bo myślę, że koncentracja na tym aspekcie w życiu z czegoś wyjaławia... W Australii poznałam jubilerkę z RPA (która nauczyła mnie kilku ciekawych technik), pojechałam odwiedzić Adama Wyspiańskiego, który serdecznie wpuścił mnie do swojego warsztatu i pokazał sekrety pracy z tytanem. Wybrałam się na pustynię, łupałam skałę bogatą w żyły opali, zdobywałam nowych przyjaciół. Podobne niespodziewane zaproszenie dostałam do Francji (z którą też trochę związałam swoje życie, co m.in. zaowocowało publikacją mojej sylwetki twórczej w międzynarodowym katalogu projektantów biżuterii DuoDeci Paris) i do UK. Często biorę udział w akcjach całkowicie wolontaryjnych, poświęconych edukacji i poszerzania świadomości na temat jubilerstwa, bo jest ono dla mnie wielką sztuką, o której uwielbiam opowiadać. Poza powyższymi, dawałam wykłady na Uniwersytecie Rolniczym, współpracowałam z Politechniką Krakowską, z Muzeum Narodowym w Krakowie, z Muzeum Sztuki Złotniczej w Kazimierzu Dolnym, z Uniwersytetem Jagiellońskim.
Najważniejszym sukcesem, który do tej pory daje mi radość, jest uhonorowanie mnie tytułem finalistki Saul Bell Design Award , który jest przyznawany za „doskonałość w dziedzinie projektowania/tworzenia biżuterii”. Jest to jeden z najbardziej rozpoznawalnych konkursów jubilerskich na świecie, którego finał rozgrywa się w USA.
Prywatnie jestem bardzo skromną osobą, która wiecznie sprawia wrażenie „trochę dziecka”, pewnie przez to moje (trochę może zbyt) otwarte serce, ale też świadomy wybór takiej postawy życiowej. I która bardzo dużo pracuje.
Nagrody i Wystawy
- 2018 – wystawa grupowa w Precious Gallery podczas BIJORHCA PARIS, Francja
- 2018 – wystawa grupowa „Piękno zatrzymane w czasie” w Muzeum Narodowym w Chinach, Guizhou, Chiny
- 2017 - wystawa grupowa „Prezentacje - Papier i Srebro”, Polska
- 2017 – Festival International d’Arts Nature, Ainay le Vieil, Francja
- 2017 – wystawa grupowa ”Amber” - Yuunan Museum, Chiny
- 2017 – Saul Bell Design Award – finalist, USA
- 2017 – member of Mad’in Europe- wybrana społeczność artystyczna, której celem jest poszerzanie, wzmacnianie i promocja Europejskiego dziedzictwa kulturowego
- 2017 – Praca zakwalifikowana do „Hali Odrzuconych” w Holowni, Festiwal Srebra Legnica, „Tożsamość”
- 2016 –II miejsce w konkursie biżuteryjnym Royal Stone, “Space”
- 2016 – Podwójna finalistka konkursu Bead Dreams 2016, USA
- 2016 – II miejsce w konkursie biżuteryjnym „Royal Stone”, pt. „Podwodny Świat”
- 2015 - Wystawa autorska w Galerii Sztuki Varietes pt. „Baśnie pisane srebrem”
- 2015 - Udział w wystawie biżuterii w Japonii „Silver Accessories Contest 2015”, Tokyo Metropolitan Artspace, Japonia
- 2015 - Udział w wystawie zbiorowej „Gramy 925 bis”
- 2015 - Przyjęcie do Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych
- 2015 – Twarz Uniwersytetu Jagiellońskiego – publikacja sylwetki twórczej w postaci komiksu jako reklamy UJ
- 2015 - Art Clay World Instructor certificate, patronage Aida Chemicals Japan
- 2015 - Umieszczenie sylwetki i twórczości we "Współczesnym słowniku złotników polskich".
- 2015 –Finalistka i zdobywczyni wyróżnienia w konkursie biżuteryjnym Royal Stone pt. „Śnieżynka”
- 2014 - Nagrodzenie przez Prezydenta Miasta Krakowa "Stypendium twórczym Miasta Krakowa"
- 2014 - Wygrana w ogólnopolskim konkursie na projekt biżuterii kreatywnej "Biżuteria MODEUS 2014"
- 2014 - wystawa specjalna biżuterii "Srebro-Organicznie" w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie
- 2014 - Wygrana w konkursie jubilerskim pt. "Oscars" magazynu Art Jewellery Magazine
- 2014 - Zdobycie "Viewer's Choice Award" w międzynarodowym konkursie jubilerskim magazynu Metal Clay Today oraz publikacja pracy w magazynie
- 2013 - Nagrodzenie znakiem jakości „Polskie Rękodzieło/Polish Handmade - znak dobrego rękodzieła” i przyjęcie do grupy twórców PR/PH
Działalność artystyczna
- 2018 – wykładowczyni na zajęciach mistrzowskich metal clay w Cornwall School of Art, Craft and Jewellery, United Kingdom
- 2018 – udział w największych profesjonalnych targach biżuterii we Francji Bijorhca, Paryż, Francja
- 2018 – gość specjalny podczas Festival International d’Arts Nature, Ainay le Vieil, France
- 2018 – wykładowczyni techniki metal clay w Sydney Art School, Australia
- 2017 – autorka muralu podczas wystawy biżuterii w Muzeum Narodowym w Chinach, Guizhou, Chiny
- 2017 – stworzenie szachów ze srebra i brązu, zasponsorowanych przez firmę DREMEL
- 2017 – udział w Festival International d’Arts Nature, Ainay le Vieil, France
- 2017 - współpraca z Cool Tools i Cre8ive Fire nad stworzeniem tutorialu z Silver clay EZ 950
- 2017 – udział w Amberif 2017 międzynarodowych targach biżuterii
- 2016 - udział w Festival International d’Arts Nature, Ainay le Vieil, France
- 2015 - Współpraca z Muzeum Narodowym w Krakowie przy tworzeniu katalogu mody w ramach nowej wystawy mody „Modna i już – moda w PRL”
- 2015 -Wykład i prowadzenie warsztatów dla STFZ na temat techniki Metal Clay w Jarocinie, Polska
- 2015 - Uczestnictwo w „Nadwiślańskiej Nocy Muzeów 2015” w ramach „Nocy Złotników” w Muzeum Sztuki Złotniczej w Kazimierzu Dolnym. Pokaz pracy techniki glinek metali w ramach projektu STFZ promującego upowszechnianie wiedzy o sztuce złotniczej.
- 2015 - Wykład o wykorzystaniu motywu owadów w sztuce biżuterii na Uniwersytecie Rolniczym, Wydział Biotechnologii i Ogrodnictwa.
- 2014 - Pokaz pracy jubilerskiej podczas targów CraftShow 2014 w Krakowie
- 2014 - Praca wraz z Politechniką Krakowską nad stworzeniem e-booka przedstawiającego specyfikę pracy z innowacyjnym materiałem jubilerskim oraz kilku projektów wykonania biżuterii
Wywiady i publikacje:
- 2018- Publikacja sylwetki twórczej w pierwszym kompedium projektantów biżuterii DuoDeci Paris, Francja
- IVl 2017 – Wywiad zamieszczony w Creative Fire (Julia Rai) – magazyn dla twórców biżuterii
- IV 2017 – Artykuł w Art. People Gallery
- IX 2015 – gość specjalny w "Jaka to Melodia,”TVP1
- IX 2014 - Wywiad dla organizacji Poland/Handmade (Polskie Rękodzieło)
- VI 2014 - Wywiad dla magazynu "Polska the Best"
- IV 2014 - Publikacja jednej z prac biżuteryjnych w brytyjskim wydaniu magazynu Vogue
- IV 2014 - Wywiad dla portalu Exclusive Info
- IV 2014 - Wywiad dla serwisu Bankier.pl
- III - IV 2014 - Publikacje opisujące moją działalność w: Journal Design, Kafeteria TV, Nowiny 24, Gazeta Pomorska
- IV 2014 - Wywiad dla serwisu Biztok.pl
- III 2014 - Publikacja prac i wywiad w magazynie "Sens"
- "Pytanie na Śniadanie" TVP 2
- II 2014 - Wywiad w Radio Radiofonia
- II 2014 - Wywiad w Radio Kraków na temat oryginalnej biżuterii z motyli
- I 2014 - Reportaż o mojej pracy i wywiad w TVN (najpopularniejszym programie porannym Dzień Dobry TVN)
- VI 2013 - Publikacja prac w międzynarodowym czasopiśmie jubilerskim "Metal Clay Today"
- VI 2012 - Publikacja prac w międzynarodowym czasopiśmie jubilerskim "Metal Clay Artist Magazine"
- https://www.youtube.com/watch?v=_lndtwSSTEo