Cykliczny Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej to wiodące wydarzenie Legnickiego Festiwalu
SREBRO, organizowanego przez Galerię Sztuki w Legnicy od 1979 r. Konkurs dedykowany jest
projektantom i twórcom biżuterii artystycznej. Promuje kreatywne poszukiwania w obrębie biżuterii,
a zarazem – twórcze wypowiedzi na temat problemów współczesnego świata.
Hasło „Dotyk”, pod którym odbyła się ostatnia edycja konkursu, przyciągnęło uwagę szerokiego
grona artystów, którzy odnieśli się do niego w najróżniejszy sposób, zauważając całą paletę
kontekstów i konotacji, jakie może nieść ten – szczególnie bliski biżuterii – zmysł. Na Konkurs
napłynęło 426 prac autorstwa 240 artystów z 30 krajów, spośród których jury zakwalifikowało do
wystawy głównej prace autorstwa 51 artystów z 13 krajów.
Więcej informacji: https://silver.legnica.eu/index.php/component/k2/item/88-wystawa-dotyk-w-
akademickim-centrum-designu
Uczestnicy wystawy:
Bogumiła i Andrzej Adamscy (Polska), Violeta Adomaitytė (Litwa), Miriam Arentz (Niemcy), Agata
Bieńkowska (Polska), Mariana Bilbao (Hiszpania), Andrzej Boss (Polska), Carla Castiajo (Portugalia),
Young-Ji Chi (Korea Południowa), Mirta Congost Nualart (Hiszpania), Agata Danielak-Kujda (Polska),
Sophie van Dooren (Holandia), Agnieszka Działo-Jabłońska (Polska), Anna Maria Eichlinger (Niemcy),
Eva Fernandez (Hiszpania), Julia Funk (Niemcy), Jolanta Gazda (Polska), Katarzyna Gemborys (Polska),
Elena Gorbunova (Rosja), Martin Grosman (Czechy), Karolína Hauserová (Czechy), Dorottya
Hoffmann (Węgry), Tomáš Holub (Czechy), Jonathan Holz (Niemcy), Tadeusz Jaśkowiak (Polska),
Laima Kėrienė (Litwa), Marta Kleinrok (Polska), Hanna Kowalska (Polska), Sergiusz Kuchczyński
(Polska), Beata i Karolina Legierskie (Polska), Peter Machata (Słowacja), Wojciech Małek (Polska),
Claudia Milić (Niemcy), Joanna Muzyka (Polska), Maria Myrosznyczenko (Polska), Agnieszka Nowicka
(Polska), Jasmin Nussbaum (Niemcy), Martina Obid Mlakar (Słowenia), Michalina Owczarek-Siwak
(Polska), Sham Patwardhan-Joshi (Niemcy), Silke Rehermann (Niemcy), Rudolf M. Scheffold (Niemcy),
Elisa Schneider (Niemcy), Yookyung Song (Korea Południowa), Ulrike Strempel (Niemcy), Andrzej
Szadkowski (Polska), Miroslava Veselá (Czechy), Zhipeng Wang (Chiny), Hanna Wiklendt-Jensen
(Polska), Zhang YuXuan (Chiny).
Andrzej Szadkowski – Polska
Bolesny dotyk czasu brosza, srebro, aluminium, lapis lazuli, papier, 28,7 g, 70 x 70 x 15 mm, 2022
Grand Prix Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Anna Maria Eichlinger – Niemcy
Wiele naszyjnik, 22-karatowe złoto, srebro, silikon, drewniane podpórki, 34 g, 4000 x 150 mm, 2017
Wiersz autorstwa Anny Eichlinger
Moja skóra czuje i postrzega rzeczy.
Wygląda jak powierzchnia pomarszczonej mandarynki.
Pociemniała od słońca, wysuszona przez wiatr, wymyta przez wodę, ukształtowana przez wiele cienkich linii, uświadamia nam, czego była świadkiem.
Jej struktura przypomina kawałek pergaminu.
Cienka, piękna, delikatna i wrażliwa jak skóra niemowlęcia.
Z otwartością spotyka inne struktury i powierzchnię.
Skanując i dotykając wyczuwa ich doświadczenia i rozkład.
Przemijanie to niezdrowe piękno, które opowiada historie.
Bogumiła i Andrzej Adamscy – Polska
Życie, Macierzyństwo, Tchnienie brosza dyptyk, srebro 925, 23,5 g, 78 x 50 x 8 mm, 2022
Zhipeng Wang – Chiny/Niemcy
bez tytułu pierścienie, chińska herbata, niemiecka kawa, spirulina, 10 g, 35 x 35 x 44 mm; 17 x 28 x 32 mm; 6 g, 29 x 30 x 32 mm, 2021-2022
Srebrna Ostroga. Nagroda Specjalna Organizatorów za twórczą odwagę, bezkompromisowość lub dowcip wypowiedzi twórczej
Dla mnie – Chińczyka mieszkającego w Europie – kultura spożywania tradycyjnych napojów jest szczególnie istotna w życiu codziennym. Herbata reprezentuje napoje o cechach orientalnych, z kolei kawa napoje zachodniej kultury. Obie łączą motywy pochodzenia i rozwoju. Ich początki są pełne mitologicznych barw i tajemniczych kulturowych przestrzeni. Na początku kawa była rozpowszechniana tylko wśród arystokratów w Europie, herbatę dostarczano rodzinie cesarza w starożytnych Chinach.
Sygnet jako symbol tożsamości i władzy stał się nieodzownym elementem średniowiecznej arystokracji zachodniej. Staram się scalić herbatę i kawę łącząc je w idee tradycyjnego europejskiego sygnetu, aby zreinterpretować i stworzyć współczesny pierścień tożsamości zwykłego Chińczyka mieszkającego w Europie.
Kiedy ludzie widzą moje prace po raz pierwszy, biorą je za wyrzeźbione z kamienia i bardzo ciężkie. Kiedy je zakładają, przekonują się, jak lekkie są w rzeczywistości. A najciekawsze jest to, że wydobywa się z nich aromat kawy i herbaty.
Rudolf Michael Scheffold – Niemcy
Wiosna bransoleta, stal nierdzewna, 17 g, ø 95 mm, 1997
II Nagroda
Rudolf Michael Scheffold – Niemcy
Wiosna bransoleta, stal nierdzewna, 17 g, ø 95 mm, 1997
II Nagroda
Miriam Arentz – Niemcy
Dotknięty na strzępy brosza, srebro, gilosz, 43 g, 65 x 60 x 5 mm, 2022
Nagroda Targów Inhorgenta
Nagroda Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników
Zainspirowały mnie te wersy wiersza autorstwa Gunnara Ekelofa:
“Czarny obraz
Oprawiony w srebro
Zużyty na strzępy przez pocałunki…”
Agnieszka Działo-Jabłońska – Polska
Kolory miłości dotykiem malowane brosza, srebro, mulina, 28 g, 120 x 65 mm, 2022
III Nagroda Prezydenta Miasta Legnica
Nagroda Galerii YES
KOLORY MIŁOŚCI DOTYKIEM MALOWANE
Wśród bliskich szukamy miłości, poczucia bezpieczeństwa, intymności, zaufania… Według przeprowadzonych badań, trzydzieści procent dorosłych Polaków wskazało, że było SPRAWCĄ PRZEMOCY W RODZINIE. Stąd wynika, że to ponad 9 milionów ludzi w Polsce! To głównie mężczyźni, ale są też kobiety. W tej grupie 24% przyznało się do stosowania przemocy psychicznej, a 11% do przemocy fizycznej. Statystyki z innych europejskich krajów nie odbiegają liczbami… Krzywdziciele to ludzie wokół nas, to ludzie wśród nas. Część z nich, poza domem, ma opinię grzecznych, miłych i uczynnych. Na zjawisko przemocy nie ma wpływu status społeczny, poziom wykształcenia czy uzależnienia. Przemocowca często charakteryzuje niskie poczucie wartości, zaburzenia emocjonalne, potrzeba władzy, słaba samokontrola połączona z potrzebą kontrolowania innych, obniżony poziom empatii i krytycyzmu oraz brak poczucia winy. My widzimy tylko siniak. On z czasem się goi, rana się zabliźnia. Ale jak zajrzeć do środka, jak rozpoznać czy to tylko niewinny ślad na ciele, czy wierzchołek plątaniny uczuć niszczących ofiarę? Dewastacja wnętrza pogłębia się z każdym obraźliwym słowem, z każdym uderzeniem. Jak pomóc zatrzymać wdzierający się coraz głębiej paniczny strach, wstyd, upokorzenie, złość na oprawcę i na samego siebie…? Po pomoc zgłasza się niewielka część osób maltretowanych. Jeszcze mniej z nich podejmuje terapię i próbę powrotu do zdrowia. Bądźmy uważni na drugiego człowieka, nie bagatelizujmy krzywd i niepokojących symptomów. Jesteś ofiarą przemocy domowej lub jej świadkiem? Koniecznie zadzwoń: Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy „Niebieska Linia” 800-120-002 (czynna całą dobę).
Laima Kėrienė – Litwa
Błogosławieństwo matki brosza, srebro, 35 g, 65 x 125 mm, 2020
Martina Obid Mlakar – Słowenia
Poduszka dotyków brosza, tkanina odblaskowa, czerwona nitka, srebro 925, 13,7 g, 50 x 110 x 55 mm, 2022
Wyróżnienie Dyrektorki Galerii Sztuki w Legnicy
Andrzej Boss – Polska
Hand ring pierścień, srebro, miedź, bursztyn, drewno, 36 g, 90 x 60 x 60 mm, 2022
Michalina Owczarek-Siwak – Polska
By czuć więcej, dotykaj mniej zestaw nakładek blokujących możliwość korzystania z telefonu, serpentynit, srebro, 20 g, 31 x 21 x 15 mm; 27 x 16 x 14 mm, 2022
Telefony komórkowe, media społecznościowe, za dużo, za często. Blokują myśli, zobojętniają, pożerają czas i spłycają uczucia. Odrzuć telefon, przestań gapić się w ekran. Dotykaj mniej, by czuć więcej!
Yookyung Song – Republika Korei
Połączone obrazy I brosza, stal nierdzewna, srebro 925, aluminium, magnes, 65 g, 80 x 80 x 23 mm, 2021
Połączone obrazy II wisior, stal nierdzewna, srebro 925, aluminium, magnes, 70 g, 70 x 98 x 35 mm, 2021