Legnicki Festiwal SREBRO został zaproszony do współpracy w ramach Global Design Graduate Show,
organizowanego przez brytyjską agendę (Arts Thread) we współpracy z marką Gucci. Dyrektorka Galerii
Sztuki Justyna Teodorczyk w roli jurora nominowała uczestników do nagrody w kategorii Biżuteria.
Spośród ponad pięciu tysięcy zgłoszeń to właśnie jedna z wybranych przez szefową legnickiej galerii
artystek znalazła się w gronie nagrodzonych. Prace z kolekcji „Topologia ciała” autorstwa Charitini
Gkritzali z Grecji urzekły „twórczym poszukiwaniem pomiędzy haute couture, a nowatorskimi obiektami
biżuteryjnymi, refleksyjnym pytaniem o znaczenie konwencji, tradycji i historii, pełnym pamięci i
kreatywności oddaniem uwagi ciału”. Autorka przedstawiła geometryczny zestaw „akcesoriów
biżuteryjnych” inspirowanych dawną medycyną, przeinterpretowanych jej scenograficznym
doświadczeniem, które każe inaczej spojrzeć nie tylko na granice sztuki złotniczej, ale także na osobę
jako jej medium.
Tymczasem o najważniejszym wydarzeniu Festiwalu SREBRO 2023 – 31. Międzynarodowym Konkursie
Sztuki Złotniczej JAKOŚĆ – ponownie zrobiło się głośno podczas Romanian Jewelry Week. W ramach
wydarzenia wystawa gościła w sierpniu w Narodowym Muzeum Historii Mołdawii w Kiszyniowie oraz w
październiku w Narodowej Bibliotece Rumunii w Bukareszcie – jednym z największych gmachów
metropolii.
Pośród międzynarodowego grona jury ROJW, szefowa Galerii Sztuki już po raz kolejny obradowała w
zespole specjalistów z Grecji, Portugalii, USA i Francji.
To nie koniec legnickich akcentów. Światowy wyścig o zwycięski laur wygrał naszyjnik z legnickiej
wystawy JAKOŚĆ, którą w Galerii Sztuki pokazywano latem bieżącego roku. Pokonując artystów z
kilkudziesięciu krajów, od Ameryki po Azję, to właśnie praca Sharareh Aghaei (Iran/Niemcy) zdobyła
Grand Prix Rumuńskiego Tygodnia Biżuterii. W maju otrzymała też wyróżnienie w Legnicy. Praca pt. „Ten
właściwy” po raz kolejny urzekła ideą i precyzją wykonania, a także zaskakującym pomysłem
estetycznego użycia fragmentów starego narzędzia jubilerskiego. W miejscu dużego wisiora autorka
wyeksponowała dojmująco puste miejsce. Naszyjnik nawiązywał do retorycznego pytania o prawdziwie
wartościową jakość w dzisiejszym świecie komercyjnie wytwarzanych ozdób.
W ramach Rumuńskiego Tygodnia Biżuterii od kilku lat galeria przyznaje też własną nagrodę. W tym roku
jej laureatką została Ivana Tilešová ze Słowacji, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych i Designu w
Bratysławie.
Po międzynarodowym tournée, wystawa pokonkursowa JAKOŚĆ wróciła do Polski, a 19 października
odbyło się jej uroczyste otwarcie w poznańskiej Galerii YES. Ekspozycja potrwa tam do 1 grudnia, a
następnie zagości w Akademickim Centrum Designu w Łodzi. Wernisaż wystawy w Księżym Młynie
zaplanowano na 8 grudnia.
Przypominamy również, że trwa nabór prac do kolejnej edycji Międzynarodowego Konkursu Sztuki
Złotniczej, którego tematem przewodnim została EMPATIA. Konkurs tradycyjnie będzie głównym
wydarzeniem Legnickiego Festiwalu SREBRO, którego kulminacja odbędzie się w terminie 10-11 maja
2024 r. Termin nadsyłania prac upływa 20 stycznia. Więcej informacji: silver.legnica.eu.
Wystawa 31. MKSZ JAKOŚĆ w Muzeum Historii Mołdawii w Kiszyniowie (Mołdawia), fot. Assamblage National Jewelry Association
Rumuński Tydzień Biżuterii, fot. Assamblage National Jewelry Association
Rumuński Tydzień Biżuterii, fot. Assamblage National Jewelry Association
Rumuński Tydzień Biżuterii, fot. Assamblage National Jewelry Association
Wręczenie nagród w 31. MKSZ JAKOŚĆ (od lewej: Marek Świder – Wiceprezes Zarządu ds. Produkcji KGHM Polska Miedź, Sharareh Aghaei – laureatka Wyróżnienia Honorowego Dyrektorki Galerii Sztuki, Justyna Teodorczyk – Dyrektorka Galerii Sztuki w Legnicy)
Sharareh Aghaei (Iran/Niemcy)
Ten właściwy naszyjnik, mosiądz, 18kt złoto płatkowe, kwarc syntetyczny* mocowany na mosiężnych prętach**, 575 g, 260 × 200 × 35 mm, 2021
*Fragmenty użyte w tej pracy zostały zebrane ze zbiorów syntetycznych kamieni szlachetnych rzeźbiarza po jego śmierci. **Mosiężne pręty służą do mocowania kamienia podczas procesu szlifowania na tarczy diamentowej, w celu uzyskania kształtu.
Który jest właściwy? Syntetyczny czy naturalny? Naszyjnik powstał po zmierzeniu się ze smutną rzeczywistością świata kamieni szlachetnych. Kiedy po raz pierwszy weszłam do pokoju pełnego kolorowych syntetycznych kamieni, które były rodzinnym spadkiem starego mistrza, miałam mieszane uczucia, ponieważ miejsce to było ulokowane w sercu świata naturalnych kamieni szlachetnych. Kontrast między wartością tych skarbów, a standardem spoza tego pokoju był tak duży, że nagle te małe klejnoty stały się kupą tandetnych śmieci, do tego bezwartościowo i niedbale potraktowanych. Leżały na podłodze w brudzie i kurzu, zdeptane, tylko dlatego, że nie spełniały wymagań świata kamieni szlachetnych.
Charitini Gkritzali (Grecja), Topologia ciała, nagroda w kategorii „Biżuteria”, Global Design Graduate Show 2023
Charitini Gkritzali (Grecja), Topologia ciała, nagroda w kategorii „Biżuteria”, Global Design Graduate Show 2023