Polska jest największym na świecie producentem biżuterii z bursztynu bałtyckiego, jest również w europejskiej czołówce producentów wyrobów jubilerskich ze srebra. W 2018 roku sprzedaliśmy za granicę towary tego typu za 713,8 mln zł. Głównymi odbiorcami polskich wyrobów jubilerskich były Tajlandia, Niemcy i Włochy. W pierwszej dziesiątce zestawienia znalazła się też Hiszpania, do której wyeksportowaliśmy biżuterię za blisko 12,6 mln zł.
– Hiszpański sektor biżuteryjny jest wyjątkowo konkurencyjny i zdominowany przez rodzime firmy, które nie dopuszczają do niego innych graczy. Z drugiej strony, jest bardzo rozdrobniony, trzy największe marki mają w nim 20% udziału – zwraca uwagę Wojciech Łopatkiewicz, kierownik biura handlowego PAIH w Madrycie.
Tworzenie własnej sieci poza Polską to główne założenia ekspansji marki. APART jest obecny w Polsce i Czechach, a rynkiem, jaki w 2018 roku firma obrała sobie za cel była Hiszpania. Kontakt z biurem handlowym PAIH w Madrycie był jednym z pierwszych kroków, jakie podjęła. Dzięki wsparciu madryckiego ZBH, APART wejdzie do Hiszpanii niemal rok po nawiązaniu współpracy.
To pierwsza inwestycja spółki APART w Hiszpanii. Biuro handlowe PAIH wykonało na naszą prośbę rekonesans lokalnego rynku, pozyskując dla nas wstępne kontakty handlowe. Jego pracownicy przedstawili naszą markę jako solidnego partnera biznesowego i promowali nasze działania w Hiszpanii dotyczące budowy stacjonarnych kanałów w ramach własnej sieci. Wysoko cenimy profesjonalizm, zaangażowanie, wysoką jakość usług i doświadczenie ekspertów PAIH. Bez ich pomocy byłoby nam trudniej zrealizować plany wobec tamtejszego rynku – mówi Piotr Rączyński, Prezes Zarządu APART.Współpraca ZBH Madryt ze spółką APART trwa od października zeszłego roku. Eksperci biura pomogli jej znaleźć odpowiednią lokalizację dla pierwszego salonu.
– Udało nam się ustalić dostępność i ceny najmu powierzchni oraz lokalizację sklepu w wybranym przez firmę centrum handlowym. Kluczowe dla powodzenia planów APART w Hiszpanii było spotkanie z przedstawicielem galerii handlowej Madrid Xanadu, gdzie w lipcu ruszył pierwszy sklep. Rozmawialiśmy głównie w języku hiszpańskim, ustalając warunki najmu dla pierwszego sklepu marki w Hiszpanii – wyjaśnia Wojciech Łopatkiewicz, kierownik biura handlowego PAIH w Madrycie.
Zagraniczne Biuro Handlowe PAIH w Madrycie rozpoczęło działalność w II kw. 2018 r. Od tego czasu obsłużyło 370 firm, w przeważającej większości z branży spożywczej, kosmetycznej, meblarskiej oraz wyposażenia wnętrz.
Celem PAIH jest prowadzenie działalności w zakresie promocji Polski, polskiej gospodarki, wspieranie ekspansji międzynarodowej polskich przedsiębiorców, pozyskiwanie i obsługa inwestorów, a także promowanie i rozwój innowacyjności w Polsce.
Polska Agencja Inwestycji i Handlu jest partnerem rodzimych przedsiębiorstw zdobywających nowe rynki zagraniczne. Wspieramy je w optymalnym wyborze ścieżki ekspansji oraz pomagamy mitygować ryzyko biznesowe. Cieszy nas współpraca ze spółkami z wiodących sektorów polskiej gospodarki o wysokim potencjale internacjonalizacji – mówi Krzysztof Senger, wiceprezes PAIH.